A continuació es presenten un recull de dinàmiques encaminades a fomentar, millorar i aconseguir la cohesió grupal.
Aquestes activitas es presenten a partir d'un requadre en el qual s'explica l'objectiu de la dinàmica, de què tracta, la metodologia, la temportizació, els recursos materials necessaris i l'avaluació d'aquesta.
PEUS LLIGATS
|
OBJECTIU:
Fomentar l’ajuda i la coordinació dels petits o
grans grups per arribar a la meta
|
ACTIVITAT:
Es comença agrupant l’alumnat per parelles i
lligant-los els turmells (el turmell esquerre d’un amb el dret de l’altre).
D’aquesta manera, es tenen que posar d’acord per parlar. Quan totes les
parelles estiguin lligades de turmells, s’explica que cal fer un recorregut
caminant (pot ser, per exemple, d’una banda a l’altre del pati). L’objectiu
és arribar a la meta proposada sense que cap dels dos alumnes caigui a terra
o es deslligui. El primer que arribi guanya.
Un cop s’ha fet de dos, es poden lligar els turmells de tres, quatre, cinc,
sis alumnes o fins i tot, tot el grup. La dificultat augmenta a mesura que
augmenta el nombre d’alumnes lligats, donat que els que vagin a les posicions
del mig tindran ambdós turmells lligats i cal trobar molt bones estratègies
de coordinació.
També es poden donar consignes per augmentar la dificultat: caminar cap
endavant- caminar cap endarrere- caminar cap a un costat...
|
METODOLOGIA:
Fomentarem la participació de tot l’alumnat i
del grup format en cada moment (parelles, grups de 3, 4, 5... tot el
grup...), motivant-los amb reptes cada vegada més dificultosos
|
TEMPORITZACIÓ:
20-30 minuts aproximadament
|
RECURSOS MATERIALS: cordes o cintes fortes que
permetin lligar fort els turmells
|
AVALUACIÓ:
s’observarà que els alumnes s’hagin ajudat
entre ells per arribar a la meta, mostrant actituds de tolerància, ajuda i
cohesió.
|
CABDELL DE LLANA
|
OBJECTIU:
Afavorir el coneixement i la cohesió del grup classe, i
conscienciar al grup de la importància de cada un dels membres.
|
ACTIVITAT:
El grup està assentat en forma de cercle sense
deixar espais buits. El cabdell de llana el té el professor i li tira a una
altra persona del grup tot subjectant l’extrem del fil de llana. Just abans
de tirar el cabdell de llana, diu “ Em dic ..... i us ofereixo
la meva ...........” (ha de dir una qualitat personal positiva). Seguidament,
qui rep el cabdell ha de fer el mateix, dir el seu nom i una qualitat
positiva que vulgui oferir al grup. Quan ho hagi dit, llença el cabdell tot
subjectant el fil de manera que quedi més o menys tens (sense que toqui al
terra). Quan tot el grup hagi dit i llençat el cabdell, quedarà formada una
estrella amb tants participants com tingui el grup.
És important tenir en compte que:
- No es pot llançar el cabdell de llana ni al
company/a de la dreta ni el de l’esquerra
- S’ha de tenir agilitat. No cal parar-se a pensar
profundament, cal decidir quina de les nombroses qualitats que tenim pot ser
valuosa pel grup
- Si alguna persona es queda bloquejada a l’hora de
dir la qualitat del grup, es pot convidar a una altra persona que digui en el
seu lloc una qualitat que el caracteritzi
La reflexió a realitzar, en qualsevol dels moments que es faci
l’activitat, és que cada membre del
grup és important i necessari, com les puntes de l’estrella. Si un dels
membres del grup deixa anar el fil que subjecta, l’estrella es desformarà i
es destensarà. Les relacions entre el grup han de ser fortes, de la mateixa
manera que ho són els fils que cada membre del grup subjecta per formar l’estrella.
Així doncs, el clima de la classe dependrà de tots i cada un dels membres del
grup.
També podem fer-los reflexionar que la xarxa que representa l’estrella
representa una seguretat; és una xarxa teixida plena de noms i qualitats al
servei dels altres. Així, quan necessitem ajuda, ens sentirem segurs de saber
que hi ha persones amb moltes qualitats disposades a ajudar-nos i a
escoltar-nos.
|
METODOLOGIA:
Fomentarem la individualitat de cada persona,
cada membre del grup és important i tot el grup en conjunt ha d’estar motivat
i disposat a realitzar l’activitat.
|
TEMPORTIZACIÓ:
20 minuts aproximadament
|
RECURSOS MATERIALS: un cabdell de llana, cadires
en forma de rotllana
|
AVALUACIÓ:
Primerament, convidarem a qui ho desitgi a
expressar com s’ha sentit en el moment d’expressar una qualitat. Normalment,
sempre hi ha algú que expressa que és més fàcil dir un defecte. És per aquest
motiu que convé destacar que cada persona té moltes potencialitats.
|
ASPECTES A TENIR PRESENTS: Aquesta activitat és recomanable
de realitzar-la al principi i al final de curs, donat que, al principi permet
afavorir el coneixement del grup, i tan al principi com al final permet
conscienciar al grup que en tot moment la presència de cada un d’ells/es és
important.
|
EL
TRENCACLOSQUES
|
OBJECTIU:
Resoldre el trencaclosques sense la utiltizació
de la comunicació verbal; aprendre a cooperar en grup.
|
ACTIVITAT:
El professor/a repartirà una peça de
trencaclosques a cadascun dels membres del grup amb l’objectiu de resoldre’l
sense cap mena de comunicació verbal, sinó gestual. Els membres del grup
començaran a formar el trencaclosques sobre una taula i hauran d’anar mirant
si la seva peça concorda amb alguna dels altres companys/es. Quan hagin
aconseguit col·locar la seva peça, el professor/a els en donarà una altra. s
podran aixecar i mirar les peces del altres per si concorden. El que va
començar sent una resolució del trencaclosques en petits grups passa a
convertir-se en una resolució grupal i col·lectiva de tot el grup.
|
METODOLOGIA:
Es potenciarà el treball en equip tenint
present la falta de comunicació verbal
|
TEMPORTIZACIÓ:
20 minuts aproximadament
|
RECURSOS MATERIALS: un puzzle, amb no més de 30
peces.
|
AVALUACIÓ:
S’observarà que en cap moment l’alumnat parli i
que utilitzin la comunicació no verbal per a resoldre el trencaclosques.
Caldrà veure com s’ajuden uns als altres per completar el trencaclosques.
|
CEC I PIGALL
|
OBJECTIU:
Aprendre a confiar amb un company/a; agafar la
responsabilitat de guiar a una altra persona; aprendre a confiar amb tu
mateix i amb l’altre;
|
ACTIVITAT:
Ens posem per parelles i un de la parella es
tapa els ulls amb un mocador i l’altre el guia per tot l’entorn on ens
trobem però sense poder parlar, per tant el cec no es pot comunicar amb
ningú. Es va per escales, passadissos, el carrer, el pati, etc. Seguidament
ho fa l’altre persona, però la dificultat pot augmentar ja que el guia va
canviant i no sap mai qui et porta.
|
METODOLOGIA:
Fomentarem la participació de tots els membres
i també la confiança entre els membres del grup, tots podem confiar en tots.
|
TEMPORTIZACIO:
15 minuts
|
RECURSOS MATERIALS: mocadors per a tapar els ulls
|
AVALUACIÓ:
Observarem com els pigalls tracten els cecs amb
respecte i els porten adequadament per on toca.
|
FORMAR FIGURES
|
OBJECTIU:
Participar en l’elaboració d’una paraula, crear
un clima de diversió i de col·laboració
|
ACTIVITAT:
Es tracta que es facin dos o més equips
(depenent del nombre d’alumnes) i que decideix una paraula que contingui
tantes lletres com membres del grup són. Per exemple, si són sis al grup,
poden decidir la paraula LLAPIS. Aleshores, caldrà que cada un dels alumnes
representi amb el seu cos una de les lletres, i que l’altre grup ho endevini.
Caldrà que el grup coordini i s’ajudi a pensar com cada persona pot
representar la lletra que li ha tocat. Podem anar canviant de grups.
La reflexió a fer, en aquest cas, és que cada membre del grup és molt
important per crear cada lletra. El conjunt del grup forma així una paraula,
que, per ser entesa, necessita tenir cada lletra.
|
METODOLOGIA:
fomentar la participació de cada persona per
tal de crear cada lletra i potenciar la col·laboració dins el grup per tal
que es llegeixi bé cada lletra
|
TEMPORTIZACIÓ:
20-30 minuts aproximadament
|
RECURSOS MATERIALS: -
|
AVALUACIÓ:
Observarem com el grup prepara i executa
l’activitat, per saber si s’han posat d’acord o si han tingut algun malentès
per preparar-ho.
|
MANS ENLLAÇADES
|
OBJECTIU:
Fomentar la cooperació i la cohesió del grup;
afavorir un clima agradable i de diversió en el grup
|
ACTIVITAT:
L’alumnat es col·loca en rotllana, amb les mans
agafades, de peu. Es demana a un dels alumnes que marxi de la rotllana, i que
no miri el què fan la resta del grup. Aquests, amb silenci, i sense deixar-se
mai de la mà, hauran d’anar-se barrejant (poden passar per sota les cames,
per sota les mans, tot fent que quedin ben enrotllats. Quan estiguin
preparats/es, demanaran al company/a que ha marxat que torni i que intenti
desenrotllar el grup, de manera que quedin en la posició inicial de la
rotllana. Cal tenir en compte que les mans sempre han d’estar enllaçades i
mai es poden deixar anar. Un cop estigui resolt, poden anar variant les
persones que surten de la rotllana i endevinen com resoldre l’embolic.
El fet d’estar agafats tots de les mans pot fer reflexionar al grup de
la importància d’establir un lligam i a no deixar-se anar sota cap
circumstància.
|
METODOLOGIA:
Es fomentarà el bon clima de confiança,
diversió i cooperació, implicant a tot el grup a participant i enrotllar-se
tan com cregui.
|
TEMPORITZACIÓ:
30 minuts aproximadament, depenent de les
vegades que es repeteixi l’activitat.
|
RECURSOS MATERIALS: -
|
AVALUACIÓ:
Observarem com l’alumnat realitza l’activitat,
parant atenció a si algun alumne es mostra no receptiu a agafar-se la mà d’algun
company o estar-ne a prop, senyal que ens indicaria que hi ha una relació que
trontolla.
|
CADIRES COOPERATIVES
|
OBJECTIU:
Millorar la cooperació entre tots els
participants i la cohesió del grup
|
ACTIVITAT:
El joc consisteix en col·locar les cadires en
forma de rotllana, amb la part de seure mirant cap a fora la rotllana. Cada
participant es col·locarà davant d’una cadira. Cal que hi hagi tantes cadires
com participants en el joc. El professor engegarà la música i els alumnes
hauran d’anar donant voltes al voltant de les cadires mentre soni la música,
tots cap al mateix sentit. Mentrestant, el professor traurà una cadira de la
rotllana. Quan vulgui, pararà la música. Aleshores, quan s’apagui la música,
tothom és té de posar dalt d’una cadira. Es tornarà a engegar la música i es
tornarà a treure una cadira, mentre van donant voltes. Quan es torni a parar,
tenen que pujar tots damunt les cadires com pugui, sense que cap participant
es quedi a terra. Es segueix la mateixa dinàmica fins que sigui impossible
que tots puguin damunt les cadires que quedin.
En aquesta activitat cal tenir present que o guanyen tots o perden
tots. Això dependrà, bàsicament, del companyerisme del grup i de la
cooperació.
|
METODOLOGIA:
Fomentarem la participació de tot el grup i
potenciarem la importància del treball grupal per aconseguir que guanyin el
joc
|
TEMPORITZACIÓ:
20-30 minuts aproximadament
|
RECURSOS MATERIALS: tantes cadires com
participants hi hagi al joc, música
|
AVALUACIÓ:
observarem com els alumnes s’ajuden uns als
altres per pujar dalt de les cadires i com s’han d’ajudar per tal que ningú
quedi al terra
|
EL TREN CEC
|
OBJECTIU:
Fomentar l’esforç, la responsabilitat
individual, la confiança i la cooperació del grup
|
ACTIVITAT:
Es realitzen dos o tres grups, depenent del
nombre d’alumnes de la classe. Cada grup elegeix un company que serà el guia
del tren cec. Els membres del grup es col·loquen en fila índia amb les
mans a les espatlles del company que tenen al davant. Tots els membres van
amb els ulls tapats en excepció del darrer, que serà l’encarregat de guiar el
tren per un circuit d’obstacles:
-Picar a la dretaà girar a la dreta
-Picar a l’esquerraà girar a l’esquerra
-Picar el capà seguir endavant
-Picar a l’esquenaàAturar-se
Depenent del nombre de grups que hi hagi, es pot realitzar una mena de
competició per veure quin grup es coordina millor i per tant, quin arriba
abans al final del circuit.
|
METODOLOGIA:
Fomentarem la participació de cada membre del
grup i globalment potenciarem l’esforç que cada membre del grup ha de fer per
aconseguir un bon resultat de tot el grup
|
TEMPORTIZACIÓ:
20 minuts
|
RECURSOS MATERIALS: mocadors per tapar els ulls,
alguns obstacles
|
AVALUACIÓ:
observarem la participació dels membres del
grup, l’actitud que mostren i si col·laboren en el bon funcionament del
“tren” o si pel contrari, no segueixen les consignes donades.
|
L’ERUGA
|
OBJECTIU:
Potenciar la cooperació, l’esforç, la
constància, el compromís i la confiança.
|
ACTIVITAT:
Es distribuirà el grup classe en tres o quatre
grups, depenent del nombre d’alumnes de la classe. Els membres de cada grup
es situaran a la línia de sortida i hauran de cooperar per tal d’arribar a la
meta. El professor/a els dirà el nombre d’extremitats (mans i peus) que com a
grup, podran fer servir per travessar
el recorregut.
Exemple: Si són 4 nois/es i se’ls diu que només poden usar 4 mans i 4
peus hauran de buscar la manera de travessar el recorregut sense fer servir
més extremitats de les permeses.
Si es juga per equips, podem fer que el primer equip que hagi arribat a
la meta amb les extremitats demanades, guanya el recorregut.
|
METODOLOGIA:
Fomentarem la participació de tots els membres
del grup a través del joc, recordant-los que cal tenir molt present el nombre
d’extremitats demanades, i potenciarem la negociació i la presa de decisions
entre els membres del grup.
|
TEMPORITZACIÓ:
20-30 minuts aproximadament
|
RECURSOS MATERIALS: -
|
AVALUACIÓ:
Observarem com cada equip s’organitza, s’esforça
i coopera per arribar al final del recorregut. Valorarem en aquest cas
l’esforç i la constància tan individual com grupal
|
UN LEMA QUE ENS DEFINEIX
|
OBJECTIU:
Fomentar la presa de decisions, el respecte, la
col·laboració i l’acord entre els membres del grup
|
ACTIVITAT:
Per començar, demanarem al grup – classe si
saben què és un lema. Entre tots anirem definint què significa i els
demanarem si saben alguns exemples. Els explicarem que l’activitat consisteix
en trobar un lema que defineixi el seu grup, un lema en el qual tots han
d’estar-hi d’acord. Per ajudar-los a trobar-lo, buscarem per internet alguns
lemes i els hi ensenyarem. Fins i tot, si a la classe es disposa de
projector, podem mirar-los entre tots/es. Un cop en tinguin uns quants com a
referència, els demanarem que es posin en rotllana i que parlin entre ells/es
sobre el lema que voldrien tenir. Durant aquesta estona, cal fomentar la
presa de decisions consensuada i el respecte. És molt important que es posin
d’acord.
Un cop el tinguin clar, se’ls donarà varis diaris i revistes i tisores,
i caldrà que cerquin cada una de les lletres que composa el seu lema. Com més
grans siguin les lletres millor, ja que després les enganxarem en un full o
cartolina. Cada lletra serà de diferent color, mida, forma... i així es compondrà
un lema original.
|
METODOLOGIA:
A partir d’una activitat lúdica, fomentarem la
participació de cada membre del grup a pensar un lema original i
posteriorment a col·laborar en la cerca de les lletres i en la seva formació.
|
TEMPORTIZACIÓ:
45min – 1h
|
RECURSOS MATERIALS: diaris i revistes, tisores,
enganxa, full/cartolina, projector, ordinador
|
AVALUACIÓ:
Tindrem en compte, a partir de l’observació, la
participació de cada membre del grup en la tasca, i la seva actitud en cada
moment: si col·laboren en la presa de decisions, si mostren respecte cap als
altres, si participen...
|
LES QUATRE CANTONADES
|
OBJECTIU:
Incrementar les ocasions de contacte entre els
membres del grup, fomentar la presa de decisions, la iniciativa, la
col·laboració, el raonament i l’acord.
|
ACTIVITAT:
Primerament explicarem als alumnes que es
tracta d’un joc en el qual es tracta de trobar-nos amb persones que opinen
igual que nosaltres.
El professor posarà a cada cantonada de l’aula un foli amb una frase o
paraula. Quan estiguin totes penjades, el professor donarà el tret de sortida
per tal que cada alumne miri bé cada cantonada i es quedi a la que més
s’identifiqui. Durant uns minuts, tots
els alumnes que es trobin a la mateixa cantonada hauran d’explicar a la
resta, mitjançant un portaveu, el perquè han triat aquella cantonada.
Algunes de les categories (paraules) que es podrien ficar serien:
color, animal, ofici.. o altres categories (frases) com per exemple: a)
m’agradaria tenir molts diners, b) vull un cotxe, c) la felicitat és el més
important, d) el més important és la família
Les categories de frases o paraules poden variar molt i poden ser
elegides en funció del grup- classe i del què el professor/a cregui més
adient.
Un cop s’ha fet l’activitat, es demana a tot l’alumnat de seure amb
rotllana i es fa una reflexió, amb l’ajuda de les següents preguntes:
n
Amb quins companys he
coincidit en alguna cantonada?, amb quin d’ells no he coincidit en cap
cantonada?, que pot voler dir que coincideixi més amb alguns companys/es que
amb altres? amb qui m’hagués agradat coincidir i no ho he fet? a qui has
conegut millor, o qui t’hauria agradat conèixer més?
|
METODOLOGIA:
Fomentarem la participació de cada un dels
alumnes a través del joc, tot potenciant la iniciativa personal i la
posterior presa de decisions i raonament en petit grup.
|
TEMPORTIZACIÓ:
30-40 minuts, depenent de les categories que i
vegades que realitzem l’activitat.
|
RECURSOS MATERIALS: fulls o cartolines amb les
frases o paraules corresponents, cinta adhesiva o blue tac per enganxar els
cartells a les cantonades
|
AVALUACIÓ:
observarem com els alumnes participen i es
mostren motivats d’estar a la cantonada que més els defineix, valorant així
el raonament que tenen en petit grup i la posada en comú en cada ocasió. És
molt important valorar en aquest cas tant la iniciativa que mostra cada
alumne com quan posen en comú la seva elecció.
|
L’ACORDIÓ
|
OBJECTIU:
Potenciar la comunicació entre el grup
|
ACTIVITAT:
Agafarem un foli blanc, i anem doblant cada
vegada uns 2cm aproximadament, un cop per cada banda, entenent banda com
cares del full. Així, si ho fem correctament, ens quedarà en forma d’acordió.
Ens posarem amb rotllana, i entregarem l’acordió a un alumne. Depenent
del nombre d’alumnes de la classe farem un o més acordions. El més idoni és
agrupar l’alumnat en màxim 10 alumnes per grup. Direm a l’alumne que té
l’acordió que escrigui el nom d’un objecte o qualitat. Quan ho hagi fet,
aquest passarà l’acordió al company/a del costat. Aquest llegirà el nom o
qualitat escrit, i caldrà que a la banda següent de l’acordió escrigui la
definició corresponent del nom o qualitat que hagi llegit. Ho farà sense dir
res als seus companys/es. Quan hagi acabat, passarà l’acordió al company/a
del costat, que llegirà sols la última definició escrita pel seu company/a i
que haurà de pensar a quin objecte o qualitat equival aquella definició
(sense haver llegit en cap cas la primera paraula escrita pel primer
company/a). Seguidament, passarà l’acordió al seu company/a que farà el
mateix, sols llegint la paraula escriurà la definició que cregui
corresponent. La dinàmica anirà seguint igual fins que s’arribi a l’últim
company. Quan tots hagin escrit, tornarà tenir l’acordió el primer alumne que
ha començat l’activitat, que llegirà el què ell ha escrit i passarà l’acordió
per tal que cada alumne llegeixi el què ha escrit. D’aquesta manera podran
veure si, tots han definit sempre la mateixa paraula, o per el contrari, la
comunicació ha fallat en algun moment.
A partir d’aquesta reflexió podem reflexionar sobre la importància de
la comunicació. Podem demanar al grup classe perquè creuen que pot haver
fallat la comunicació i perquè han identificat i definit (si és que ha
passat), paraules diferents. Els podem fer adonar que si no hi una bona
comunicació entre nosaltres, difícilment ens podrem entendre. És per aquest
motiu que sempre, en qualsevol situació i moment, una bona comunicació i
relació entre el grup és primordial perquè les coses surtin bé.
|
METODOLOGIA:
Fomentarem la participació de tots els alumnes
a participar en el joc.
|
TEMPORTIZACIÓ:
30 minuts
|
RECURSOS MATERIALS: fulls i bolis
|
AVALUACIÓ:
Observarem com l’alumnat realitza l’activitat tot seguint les consignes, sense mirar el què han escrit altres companys i
sense dir res en cap moment. En aquesta activitat és molt important la
reflexió posterior, per tal que s’adonin que la bona comunicació de grup és
fonamental per tenir un bon clima de grup.
|
PROHIBIT PARLAR
|
OBJECTIU:
Fomentar la cooperació, l’esforç, el respecte i
l’ajuda entre companys/es
|
ACTIVITAT:
Per tal de realitzar aquesta activitat, caldrà
ajuntar 2 bancs suecs, de forma que quedi una línia ben llarga, i tots els
alumnes pugen sobre els bancs. En cas de no tenir bancs, sempre es pot fer
amb cadires, o enganxant dues línies amb cinta aïllant a terra.
Abans de començar l’activitat, el/la professor/a els explica que està
prohibit parlar. Els diu que els donarà unes indicacions i que s’han de
col·locar sobre els bancs tal com ell els digui. Per exemple: els hi diu que
es posin per ordre de naixement (mes i dia), però no poden dir-se res. Com
que suposadament el grup ja es coneix, ja sabran com col·locar-se. En cas de
no saber-ho, sempre poden utilitzar la comunicació no verbal (fent gestos amb
les mans, per exemple, poden indicar el dia de naixement i el mes). El més
interessant és veure com l’alumnat es coordina i coopera conjuntament per
realitzar l’activitat. No es dóna per finalitzada l’activitat fins que no
estiguin ben col·locats. Seguidament els podem donar una altra consigna, com
per exemple, col·locar-se per ordre d’alçada o per ordre dels seus noms
alfabèticament. Les consignes poden anar variant.
Si volem complicar l’activitat, podem dir que no es pot caure dels
bancs/cadires o no sortir de les línies, és a dir, que s’han d’ajudar per
moure’s o endavant o endarrere del banc sense tocar el terra.
|
METODOLOGIA:
Fomentarem la participació de tot l’alumnat a
partir d’aquest joc, potenciant el respecte i l’ajuda entre els companys/es,
mostrant-los que, si no s’ajuden entre ells cauran dels bancs i perdran el
joc
|
TEMPORITZACIÓ:
20 minuts aproximadament, depenent del nombre
de consignes que es donin
|
RECURSOS MATERIALS: bancs suecs o cadires
|
AVALUACIÓ:
En aquesta activitat observarem com l’alumnat
es comunica de forma no verbal i es coordina per tal de realitzar
l’activitat. Caldrà que s’ajudin entre ells per evitar de caure a terra i
caldrà que es respectin, donat que si tots fan gestos a la vegada, no s’entendran.
Observarem per tan, com aconsegueixen posar-se d’acord.
|
LA MONEDA
|
OBJECTIU:
Fomentar la confiança en l’equip i potenciar
l’acord i la presa de decisions
|
ACTIVITAT:
Es fan dos grups, i es col·loquen assentats en
una taula o vàries taules (depenent del nombre de participants, tot i que es
recomana que no siguin més de 8 per equip). Si hi ha més d’una taula, cal que
aquestes es col·loquin una al costat de l’altre, fent una filera. Els participants
d’un equip s’assentaran a una banda de la taula, uns al costat dels altres, i
l’altre equip a l’altra banda.
L’activitat consisteix en què un equip té una moneda. Aquest equip, per
sota la taula, es va passant la moneda amb les mans. El més idoni és no
mirar-se les mans ni dir-se res, simplement passar-se la moneda per enganyar,
amb petits moviments per sota la taula, l’equip contrari. Els membres de
l’altre equip hauran de descobrir a quina mà dels membres de l’altre equip es
troba la moneda. L’equip que es passa la moneda pot simular passar-se-la
encara que no la tingui, és a dir, amb petits moviments de mans han de
dissimular i enganyar a l’altre equip.
Quan el professor/a o monitor/a diu “preparats”, cada membre de l’equip
que ara té la moneda haurà d’aixecar les seves mans, amb el puny tancat. Una
d’aquestes persones tindrà la moneda amagada dins el seu puny. Quan es digui
“ja”, aquestes persones hauran de baixar ràpidament els seus punys i
col·locar les mans de forma plana sobra la taula. La persona que té la moneda
ha de realitzar el moviment de forma molt ràpida per evitar que l’equip
contrari visualitzi que té la moneda. Aquest moviment, si es fa ràpid, és
molt difícil de veure.
Quan ja es tenen les mans planes, l’equip contrari haurà de decidir,
conjuntament, quines mans NO tenen la moneda. És a dir, la última mà que han
de destapar ha de ser la que amaga la moneda. Així doncs, hi haurà un
portaveu a l’equip (que es recomana que es vagi canviant, així tots tenen la
oportunitat de ser-ho), que haurà d’assenyalar una per una les mans de
l’altre equip i demanar que les aixequin. Si s’aixeca una mà que té la
moneda, i aquesta mà no ha estat la última en ser aixecada, l’equip que tenia
la moneda té un punt. Fins que no ho endevinin, anirà amagant la moneda el
primer equip.
Donat que el joc es pot fer molt llarg, es pot dir que el primer equip
que arribi a cinc punts, per exemple, guanya. Es pot fer contant punts o no,
com es vulgui.
|
METODOLOGIA:
Es treballarà amb equip i es fomentarà la
importància de tenir confiança en els membres de l’equip. Es triarà un
portaveu per cada equip (que anirà canviant), de manera que aquesta persona
haurà de tenir en compte les opinions de tots els membres de l’equip i
escollir alçar cada mà de forma acordada en l’equip.
|
TEMPORITZACIÓ:
40-50 minuts aproximadament
|
RECURSOS MATERIALS: una moneda d’1€ o 2€
|
AVALUACIÓ:
S’observarà com cada equip confia amb els seus
membres, i com es fomenta la presa de decisions consensuada i respectada. Cal
que cada membre de l’equip tingui oportunitat no només d’amagar la moneda
sinó també de decidir quina mà amaga la moneda en l’equip contrari. Cal tenir
en compte que la confiança en l’equip és fonamental
|
EL VENT I L’ARBRE
|
OBJECTIU:
Afavorir la confiança del grup i d’un mateix
|
ACTIVITAT:
Es fa una rotllana molt petita, les persones
que la formen han d’estar molt juntes cos a cos. Una persona del grup es
col·loca just al mig de la rotllana, fica els braços al costat del cos, i
tanca els ulls. Les persones que estan al voltant de la rotllana representen
arbres, i la persona que està dins, el vent. Aquesta persona de dins ha de
tancar els ulls, relaxar-se, i deixar-se caure de forma rígida cap endarrere.
La resta de companys/es hauran de rebre’l amb les mans quan caigui i
empenye’l de nou cap a una altra direcció. És molt important que la persona
que representa el vent, que va d’un cantó a un altre, es deixi emportar i
confiï amb els seus companys/es. és important que abans de canviar de “vent”
es col·loqui a la persona recte abans d’obrir els ulls.
Al final de l’activitat, i una vegada han set tots “vent”, se seurà en
rotllana i es reflexionarà sobre com s’ha sentit cada persona.
|
METODOLOGIA: Es treballarà amb equip, donat que aquesta
activitat no es pot realitzar sense l’ajuda de cada un dels membres de
l’equip. Es recalcarà la importància de la confiança en el grup.
|
TEMPORITZACIÓ:
20- 30 minuts aproximadament
|
RECURSOS MATERIALS: -
|
AVALUACIÓ:
Observarem com l’alumnat respecte els seus
companys/es i realitza bé l’activitat. Cal que estiguin disposats a fer-ho bé
donat que si no es subjecta bé la persona que es deixa caure, es podria fer
mal. Així tindrem en compte com confien uns amb els altres i com es comporten
cada vegada que un alumne és vent.
|
He de dir que aquest recull de recursos me l'apunto! A vegades volem treballar la cohesió grupal (ja sigui en l'àmbit escolar o del lleure) i creiem que ens falten recursos d'aquesta tipologia.
ResponEliminaHas fet una selecció i agrupació que em serà de gran ajuda.
Gràcies!
M'encanten les dinàmiques que has escollit :) Són fàcils d'entendre i gens avorrides: a totes es fa una acció o són com un joc.
ResponEliminaGràcies per tot!
Moltes d'aquestes les faig servir sovint en les meves classes de circ i son brutals i molt funcionals, amb una bona reflexio al finalitazar el grup creix, molt agrait per les que no coneixia i per la claritat de l'explicacio, si en posesis mes ho agrairia molt, gracies.
ResponEliminaGracies, pel recull, no servexen sols per infants sino també per grups d'adults i lleure
ResponEliminaM'ha agradat molt i m'ha servit per aprovar un treball dinàmic jijijiji
ResponEliminaMolt bon recull d'activitats!!! Moltes gràcies, m'ha ajudat molt!
ResponEliminaEm sembla un bon recull i em sembla que em serà de gran utilitat. moltes gràcies
ResponEliminaM:han encantat
ResponEliminaMOLTES GRÀCIES PEL RECULL D'ACTIVITATS! LES FARÉ SERVIR A L'AULA PER TREBALLAR LA COHESIÓ DE GRUP
ResponEliminaMoltíssimes gràcies per compartir aquestes activitats en les que d'una manera lúdica podem treure tot un aprenentatge des de la reflexió per créixer a nivell personal i com a grup!
ResponEliminaMolt ben explicafes i assequibles a tothom!
XULÍSSIMES TOTES LES PROPOSTES!!!!
ResponElimina