Dinàmiques grupals


A continuació es presenten un recull de dinàmiques encaminades a fomentar, millorar i aconseguir la cohesió grupal. 
Aquestes activitas es presenten a partir d'un requadre en el qual s'explica l'objectiu de la dinàmica, de què tracta, la metodologia, la temportizació, els recursos materials necessaris i l'avaluació d'aquesta. 




PEUS LLIGATS
OBJECTIU: Fomentar l’ajuda i la coordinació dels petits o grans grups per arribar a la meta
 ACTIVITAT: Es comença agrupant l’alumnat per parelles i lligant-los els turmells (el turmell esquerre d’un amb el dret de l’altre). D’aquesta manera, es tenen que posar d’acord per parlar. Quan totes les parelles estiguin lligades de turmells, s’explica que cal fer un recorregut caminant (pot ser, per exemple, d’una banda a l’altre del pati). L’objectiu és arribar a la meta proposada sense que cap dels dos alumnes caigui a terra o es deslligui. El primer que arribi guanya.
Un cop s’ha fet de dos, es poden lligar els turmells de tres, quatre, cinc, sis alumnes o fins i tot, tot el grup. La dificultat augmenta a mesura que augmenta el nombre d’alumnes lligats, donat que els que vagin a les posicions del mig tindran ambdós turmells lligats i cal trobar molt bones estratègies de coordinació.
També es poden donar consignes per augmentar la dificultat: caminar cap endavant- caminar cap endarrere- caminar cap a un costat...
METODOLOGIA: Fomentarem la participació de tot l’alumnat i del grup format en cada moment (parelles, grups de 3, 4, 5... tot el grup...), motivant-los amb reptes cada vegada més dificultosos
 TEMPORITZACIÓ: 20-30 minuts aproximadament
RECURSOS MATERIALS: cordes o cintes fortes que permetin lligar fort els turmells
 AVALUACIÓ: s’observarà que els alumnes s’hagin ajudat entre ells per arribar a la meta, mostrant actituds de tolerància, ajuda i cohesió.



CABDELL DE LLANA
OBJECTIU: Afavorir el coneixement  i la cohesió del grup classe, i conscienciar al grup de la importància de cada un dels membres.
ACTIVITAT: El grup està assentat en forma de cercle sense deixar espais buits. El cabdell de llana el té el professor i li tira a una altra persona del grup tot subjectant l’extrem del fil de llana. Just abans de tirar el cabdell de llana, diu “ Em dic ..... i us ofereixo la meva ...........” (ha de dir una qualitat personal positiva). Seguidament, qui rep el cabdell ha de fer el mateix, dir el seu nom i una qualitat positiva que vulgui oferir al grup. Quan ho hagi dit, llença el cabdell tot subjectant el fil de manera que quedi més o menys tens (sense que toqui al terra). Quan tot el grup hagi dit i llençat el cabdell, quedarà formada una estrella amb tants participants com tingui el grup.
És important tenir en compte que:
-       No es pot llançar el cabdell de llana ni al company/a de la dreta ni el de l’esquerra
-       S’ha de tenir agilitat. No cal parar-se a pensar profundament, cal decidir quina de les nombroses qualitats que tenim pot ser valuosa pel grup
-       Si alguna persona es queda bloquejada a l’hora de dir la qualitat del grup, es pot convidar a una altra persona que digui en el seu lloc una qualitat que el caracteritzi
La reflexió a realitzar, en qualsevol dels moments que es faci l’activitat,  és que cada membre del grup és important i necessari, com les puntes de l’estrella. Si un dels membres del grup deixa anar el fil que subjecta, l’estrella es desformarà i es destensarà. Les relacions entre el grup han de ser fortes, de la mateixa manera que ho són els fils que cada membre del grup subjecta per formar l’estrella. Així doncs, el clima de la classe dependrà de tots i cada un dels membres del grup.
També podem fer-los reflexionar que la xarxa que representa l’estrella representa una seguretat; és una xarxa teixida plena de noms i qualitats al servei dels altres. Així, quan necessitem ajuda, ens sentirem segurs de saber que hi ha persones amb moltes qualitats disposades a ajudar-nos i a escoltar-nos.
METODOLOGIA: Fomentarem la individualitat de cada persona, cada membre del grup és important i tot el grup en conjunt ha d’estar motivat i disposat a realitzar l’activitat.
TEMPORTIZACIÓ: 20 minuts aproximadament
RECURSOS MATERIALS: un cabdell de llana, cadires en forma de rotllana
AVALUACIÓ: Primerament, convidarem a qui ho desitgi a expressar com s’ha sentit en el moment d’expressar una qualitat. Normalment, sempre hi ha algú que expressa que és més fàcil dir un defecte. És per aquest motiu que convé destacar que cada persona té moltes potencialitats.
ASPECTES A TENIR PRESENTS: Aquesta activitat és recomanable de realitzar-la al principi i al final de curs, donat que, al principi permet afavorir el coneixement del grup, i tan al principi com al final permet conscienciar al grup que en tot moment la presència de cada un d’ells/es és important.  




EL TRENCACLOSQUES
OBJECTIU: Resoldre el trencaclosques sense la utiltizació de la comunicació verbal; aprendre a cooperar en grup.
ACTIVITAT: El professor/a repartirà una peça de trencaclosques a cadascun dels membres del grup amb l’objectiu de resoldre’l sense cap mena de comunicació verbal, sinó gestual. Els membres del grup començaran a formar el trencaclosques sobre una taula i hauran d’anar mirant si la seva peça concorda amb alguna dels altres companys/es. Quan hagin aconseguit col·locar la seva peça, el professor/a els en donarà una altra. s podran aixecar i mirar les peces del altres per si concorden. El que va començar sent una resolució del trencaclosques en petits grups passa a convertir-se en una resolució grupal i col·lectiva de tot el grup.
METODOLOGIA: Es potenciarà el treball en equip tenint present la falta de comunicació verbal
TEMPORTIZACIÓ: 20 minuts aproximadament
RECURSOS MATERIALS: un puzzle, amb no més de 30 peces. 
AVALUACIÓ: S’observarà que en cap moment l’alumnat parli i que utilitzin la comunicació no verbal per a resoldre el trencaclosques. Caldrà veure com s’ajuden uns als altres per completar el trencaclosques.



CEC I PIGALL
OBJECTIU: Aprendre a confiar amb un company/a; agafar la responsabilitat de guiar a una altra persona; aprendre a confiar amb tu mateix i amb l’altre;
ACTIVITAT: Ens posem per parelles i un de la parella es tapa els ulls amb un mocador i l’altre el guia per tot l’entorn on ens trobem però sense poder parlar, per tant el cec no es pot comunicar amb ningú. Es va per escales, passadissos, el carrer, el pati, etc. Seguidament ho fa l’altre persona, però la dificultat pot augmentar ja que el guia va canviant i no sap mai qui et porta.
METODOLOGIA: Fomentarem la participació de tots els membres i també la confiança entre els membres del grup, tots podem confiar en tots.
TEMPORTIZACIO: 15 minuts
RECURSOS MATERIALS: mocadors per a tapar els ulls
AVALUACIÓ: Observarem com els pigalls tracten els cecs amb respecte i els porten adequadament per on toca.



FORMAR FIGURES
OBJECTIU: Participar en l’elaboració d’una paraula, crear un clima de diversió i de col·laboració
ACTIVITAT: Es tracta que es facin dos o més equips (depenent del nombre d’alumnes) i que decideix una paraula que contingui tantes lletres com membres del grup són. Per exemple, si són sis al grup, poden decidir la paraula LLAPIS. Aleshores, caldrà que cada un dels alumnes representi amb el seu cos una de les lletres, i que l’altre grup ho endevini. Caldrà que el grup coordini i s’ajudi a pensar com cada persona pot representar la lletra que li ha tocat. Podem anar canviant de grups.
La reflexió a fer, en aquest cas, és que cada membre del grup és molt important per crear cada lletra. El conjunt del grup forma així una paraula, que, per ser entesa, necessita tenir cada lletra.
METODOLOGIA: fomentar la participació de cada persona per tal de crear cada lletra i potenciar la col·laboració dins el grup per tal que es llegeixi bé cada lletra
TEMPORTIZACIÓ: 20-30 minuts aproximadament
RECURSOS MATERIALS: -
AVALUACIÓ: Observarem com el grup prepara i executa l’activitat, per saber si s’han posat d’acord o si han tingut algun malentès per preparar-ho.



MANS ENLLAÇADES
OBJECTIU: Fomentar la cooperació i la cohesió del grup; afavorir un clima agradable i de diversió en el grup
ACTIVITAT: L’alumnat es col·loca en rotllana, amb les mans agafades, de peu. Es demana a un dels alumnes que marxi de la rotllana, i que no miri el què fan la resta del grup. Aquests, amb silenci, i sense deixar-se mai de la mà, hauran d’anar-se barrejant (poden passar per sota les cames, per sota les mans, tot fent que quedin ben enrotllats. Quan estiguin preparats/es, demanaran al company/a que ha marxat que torni i que intenti desenrotllar el grup, de manera que quedin en la posició inicial de la rotllana. Cal tenir en compte que les mans sempre han d’estar enllaçades i mai es poden deixar anar. Un cop estigui resolt, poden anar variant les persones que surten de la rotllana i endevinen com resoldre l’embolic.
El fet d’estar agafats tots de les mans pot fer reflexionar al grup de la importància d’establir un lligam i a no deixar-se anar sota cap circumstància.
METODOLOGIA: Es fomentarà el bon clima de confiança, diversió i cooperació, implicant a tot el grup a participant i enrotllar-se tan com cregui.
TEMPORITZACIÓ: 30 minuts aproximadament, depenent de les vegades que es repeteixi l’activitat.
RECURSOS MATERIALS: -
AVALUACIÓ: Observarem com l’alumnat realitza l’activitat, parant atenció a si algun alumne es mostra no receptiu a agafar-se la mà d’algun company o estar-ne a prop, senyal que ens indicaria que hi ha una relació que trontolla.



CADIRES COOPERATIVES
OBJECTIU: Millorar la cooperació entre tots els participants i la cohesió del grup
ACTIVITAT: El joc consisteix en col·locar les cadires en forma de rotllana, amb la part de seure mirant cap a fora la rotllana. Cada participant es col·locarà davant d’una cadira. Cal que hi hagi tantes cadires com participants en el joc. El professor engegarà la música i els alumnes hauran d’anar donant voltes al voltant de les cadires mentre soni la música, tots cap al mateix sentit. Mentrestant, el professor traurà una cadira de la rotllana. Quan vulgui, pararà la música. Aleshores, quan s’apagui la música, tothom és té de posar dalt d’una cadira. Es tornarà a engegar la música i es tornarà a treure una cadira, mentre van donant voltes. Quan es torni a parar, tenen que pujar tots damunt les cadires com pugui, sense que cap participant es quedi a terra. Es segueix la mateixa dinàmica fins que sigui impossible que tots puguin damunt les cadires que quedin.
En aquesta activitat cal tenir present que o guanyen tots o perden tots. Això dependrà, bàsicament, del companyerisme del grup i de la cooperació.
METODOLOGIA: Fomentarem la participació de tot el grup i potenciarem la importància del treball grupal per aconseguir que guanyin el joc
TEMPORITZACIÓ: 20-30 minuts aproximadament
RECURSOS MATERIALS: tantes cadires com participants hi hagi al joc, música
AVALUACIÓ: observarem com els alumnes s’ajuden uns als altres per pujar dalt de les cadires i com s’han d’ajudar per tal que ningú quedi al terra



EL TREN CEC
OBJECTIU: Fomentar l’esforç, la responsabilitat individual, la confiança i la cooperació del grup
ACTIVITAT: Es realitzen dos o tres grups, depenent del nombre d’alumnes de la classe. Cada grup elegeix un company que serà el guia del tren cec. Els membres del grup es col·loquen en fila índia amb les mans a les espatlles del company que tenen al davant. Tots els membres van amb els ulls tapats en excepció del darrer, que serà l’encarregat de guiar el tren per un circuit d’obstacles:
-Picar a la dretaà girar a la dreta
-Picar a l’esquerraà girar a l’esquerra
-Picar el capà seguir endavant
-Picar a l’esquenaàAturar-se
Depenent del nombre de grups que hi hagi, es pot realitzar una mena de competició per veure quin grup es coordina millor i per tant, quin arriba abans al final del circuit.
METODOLOGIA: Fomentarem la participació de cada membre del grup i globalment potenciarem l’esforç que cada membre del grup ha de fer per aconseguir un bon resultat de tot el grup
TEMPORTIZACIÓ: 20 minuts
RECURSOS MATERIALS: mocadors per tapar els ulls, alguns obstacles
AVALUACIÓ: observarem la participació dels membres del grup, l’actitud que mostren i si col·laboren en el bon funcionament del “tren” o si pel contrari, no segueixen les consignes donades.




L’ERUGA
OBJECTIU: Potenciar la cooperació, l’esforç, la constància, el compromís i la confiança.
ACTIVITAT: Es distribuirà el grup classe en tres o quatre grups, depenent del nombre d’alumnes de la classe. Els membres de cada grup es situaran a la línia de sortida i hauran de cooperar per tal d’arribar a la meta. El professor/a els dirà el nombre d’extremitats (mans i peus) que com a grup, podran fer servir  per travessar el recorregut.
Exemple: Si són 4 nois/es i se’ls diu que només poden usar 4 mans i 4 peus hauran de buscar la manera de travessar el recorregut sense fer servir més extremitats de les permeses.
Si es juga per equips, podem fer que el primer equip que hagi arribat a la meta amb les extremitats demanades, guanya el recorregut.
METODOLOGIA: Fomentarem la participació de tots els membres del grup a través del joc, recordant-los que cal tenir molt present el nombre d’extremitats demanades, i potenciarem la negociació i la presa de decisions entre els membres del grup.
TEMPORITZACIÓ: 20-30 minuts aproximadament
RECURSOS MATERIALS: -
AVALUACIÓ: Observarem com cada equip s’organitza, s’esforça i coopera per arribar al final del recorregut. Valorarem en aquest cas l’esforç i la constància tan individual com grupal



UN LEMA QUE ENS DEFINEIX
OBJECTIU: Fomentar la presa de decisions, el respecte, la col·laboració i l’acord entre els membres del grup
ACTIVITAT: Per començar, demanarem al grup – classe si saben què és un lema. Entre tots anirem definint què significa i els demanarem si saben alguns exemples. Els explicarem que l’activitat consisteix en trobar un lema que defineixi el seu grup, un lema en el qual tots han d’estar-hi d’acord. Per ajudar-los a trobar-lo, buscarem per internet alguns lemes i els hi ensenyarem. Fins i tot, si a la classe es disposa de projector, podem mirar-los entre tots/es. Un cop en tinguin uns quants com a referència, els demanarem que es posin en rotllana i que parlin entre ells/es sobre el lema que voldrien tenir. Durant aquesta estona, cal fomentar la presa de decisions consensuada i el respecte. És molt important que es posin d’acord.
Un cop el tinguin clar, se’ls donarà varis diaris i revistes i tisores, i caldrà que cerquin cada una de les lletres que composa el seu lema. Com més grans siguin les lletres millor, ja que després les enganxarem en un full o cartolina. Cada lletra serà de diferent color, mida, forma... i així es compondrà un lema original.
METODOLOGIA: A partir d’una activitat lúdica, fomentarem la participació de cada membre del grup a pensar un lema original i posteriorment a col·laborar en la cerca de les lletres i en la seva formació.
TEMPORTIZACIÓ: 45min – 1h
RECURSOS MATERIALS: diaris i revistes, tisores, enganxa, full/cartolina, projector, ordinador
AVALUACIÓ: Tindrem en compte, a partir de l’observació, la participació de cada membre del grup en la tasca, i la seva actitud en cada moment: si col·laboren en la presa de decisions, si mostren respecte cap als altres, si participen...



LES QUATRE CANTONADES
OBJECTIU: Incrementar les ocasions de contacte entre els membres del grup, fomentar la presa de decisions, la iniciativa, la col·laboració, el raonament i l’acord.
ACTIVITAT: Primerament explicarem als alumnes que es tracta d’un joc en el qual es tracta de trobar-nos amb persones que opinen igual que nosaltres.
El professor posarà a cada cantonada de l’aula un foli amb una frase o paraula. Quan estiguin totes penjades, el professor donarà el tret de sortida per tal que cada alumne miri bé cada cantonada i es quedi a la que més s’identifiqui.  Durant uns minuts, tots els alumnes que es trobin a la mateixa cantonada hauran d’explicar a la resta, mitjançant un portaveu, el perquè han triat aquella cantonada.
Algunes de les categories (paraules) que es podrien ficar serien: color, animal, ofici.. o altres categories (frases) com per exemple: a) m’agradaria tenir molts diners, b) vull un cotxe, c) la felicitat és el més important, d) el més important és la família
Les categories de frases o paraules poden variar molt i poden ser elegides en funció del grup- classe i del què el professor/a cregui més adient.
Un cop s’ha fet l’activitat, es demana a tot l’alumnat de seure amb rotllana i es fa una reflexió, amb l’ajuda de les següents preguntes:
n  Amb quins companys he coincidit en alguna cantonada?, amb quin d’ells no he coincidit en cap cantonada?, que pot voler dir que coincideixi més amb alguns companys/es que amb altres? amb qui m’hagués agradat coincidir i no ho he fet? a qui has conegut millor, o qui t’hauria agradat conèixer més?
METODOLOGIA: Fomentarem la participació de cada un dels alumnes a través del joc, tot potenciant la iniciativa personal i la posterior presa de decisions i raonament en petit grup.
TEMPORTIZACIÓ: 30-40 minuts, depenent de les categories que i vegades que realitzem l’activitat.
RECURSOS MATERIALS: fulls o cartolines amb les frases o paraules corresponents, cinta adhesiva o blue tac per enganxar els cartells a les cantonades
AVALUACIÓ: observarem com els alumnes participen i es mostren motivats d’estar a la cantonada que més els defineix, valorant així el raonament que tenen en petit grup i la posada en comú en cada ocasió. És molt important valorar en aquest cas tant la iniciativa que mostra cada alumne com quan posen en comú la seva elecció.



L’ACORDIÓ
OBJECTIU: Potenciar la comunicació entre el grup
ACTIVITAT: Agafarem un foli blanc, i anem doblant cada vegada uns 2cm aproximadament, un cop per cada banda, entenent banda com cares del full. Així, si ho fem correctament, ens quedarà en forma d’acordió.
Ens posarem amb rotllana, i entregarem l’acordió a un alumne. Depenent del nombre d’alumnes de la classe farem un o més acordions. El més idoni és agrupar l’alumnat en màxim 10 alumnes per grup. Direm a l’alumne que té l’acordió que escrigui el nom d’un objecte o qualitat. Quan ho hagi fet, aquest passarà l’acordió al company/a del costat. Aquest llegirà el nom o qualitat escrit, i caldrà que a la banda següent de l’acordió escrigui la definició corresponent del nom o qualitat que hagi llegit. Ho farà sense dir res als seus companys/es. Quan hagi acabat, passarà l’acordió al company/a del costat, que llegirà sols la última definició escrita pel seu company/a i que haurà de pensar a quin objecte o qualitat equival aquella definició (sense haver llegit en cap cas la primera paraula escrita pel primer company/a). Seguidament, passarà l’acordió al seu company/a que farà el mateix, sols llegint la paraula escriurà la definició que cregui corresponent. La dinàmica anirà seguint igual fins que s’arribi a l’últim company. Quan tots hagin escrit, tornarà tenir l’acordió el primer alumne que ha començat l’activitat, que llegirà el què ell ha escrit i passarà l’acordió per tal que cada alumne llegeixi el què ha escrit. D’aquesta manera podran veure si, tots han definit sempre la mateixa paraula, o per el contrari, la comunicació ha fallat en algun moment.
A partir d’aquesta reflexió podem reflexionar sobre la importància de la comunicació. Podem demanar al grup classe perquè creuen que pot haver fallat la comunicació i perquè han identificat i definit (si és que ha passat), paraules diferents. Els podem fer adonar que si no hi una bona comunicació entre nosaltres, difícilment ens podrem entendre. És per aquest motiu que sempre, en qualsevol situació i moment, una bona comunicació i relació entre el grup és primordial perquè les coses surtin bé.
METODOLOGIA: Fomentarem la participació de tots els alumnes a participar en el joc.
TEMPORTIZACIÓ: 30 minuts
RECURSOS MATERIALS: fulls i bolis
AVALUACIÓ: Observarem com l’alumnat realitza l’activitat tot seguint les consignes, sense mirar el què han escrit altres companys i sense dir res en cap moment. En aquesta activitat és molt important la reflexió posterior, per tal que s’adonin que la bona comunicació de grup és fonamental per tenir un bon clima de grup.



PROHIBIT PARLAR
OBJECTIU: Fomentar la cooperació, l’esforç, el respecte i l’ajuda entre companys/es
ACTIVITAT: Per tal de realitzar aquesta activitat, caldrà ajuntar 2 bancs suecs, de forma que quedi una línia ben llarga, i tots els alumnes pugen sobre els bancs. En cas de no tenir bancs, sempre es pot fer amb cadires, o enganxant dues línies amb cinta aïllant a terra.
Abans de començar l’activitat, el/la professor/a els explica que està prohibit parlar. Els diu que els donarà unes indicacions i que s’han de col·locar sobre els bancs tal com ell els digui. Per exemple: els hi diu que es posin per ordre de naixement (mes i dia), però no poden dir-se res. Com que suposadament el grup ja es coneix, ja sabran com col·locar-se. En cas de no saber-ho, sempre poden utilitzar la comunicació no verbal (fent gestos amb les mans, per exemple, poden indicar el dia de naixement i el mes). El més interessant és veure com l’alumnat es coordina i coopera conjuntament per realitzar l’activitat. No es dóna per finalitzada l’activitat fins que no estiguin ben col·locats. Seguidament els podem donar una altra consigna, com per exemple, col·locar-se per ordre d’alçada o per ordre dels seus noms alfabèticament. Les consignes poden anar variant.
Si volem complicar l’activitat, podem dir que no es pot caure dels bancs/cadires o no sortir de les línies, és a dir, que s’han d’ajudar per moure’s o endavant o endarrere del banc sense tocar el terra.
METODOLOGIA: Fomentarem la participació de tot l’alumnat a partir d’aquest joc, potenciant el respecte i l’ajuda entre els companys/es, mostrant-los que, si no s’ajuden entre ells cauran dels bancs i perdran el joc
TEMPORITZACIÓ: 20 minuts aproximadament, depenent del nombre de consignes que es donin
RECURSOS MATERIALS: bancs suecs o cadires
AVALUACIÓ: En aquesta activitat observarem com l’alumnat es comunica de forma no verbal i es coordina per tal de realitzar l’activitat. Caldrà que s’ajudin entre ells per evitar de caure a terra i caldrà que es respectin, donat que si tots fan gestos a la vegada, no s’entendran. Observarem per tan, com aconsegueixen posar-se d’acord.




LA MONEDA
OBJECTIU: Fomentar la confiança en l’equip i potenciar l’acord i la presa de decisions
ACTIVITAT: Es fan dos grups, i es col·loquen assentats en una taula o vàries taules (depenent del nombre de participants, tot i que es recomana que no siguin més de 8 per equip). Si hi ha més d’una taula, cal que aquestes es col·loquin una al costat de l’altre, fent una filera. Els participants d’un equip s’assentaran a una banda de la taula, uns al costat dels altres, i l’altre equip a l’altra banda.
L’activitat consisteix en què un equip té una moneda. Aquest equip, per sota la taula, es va passant la moneda amb les mans. El més idoni és no mirar-se les mans ni dir-se res, simplement passar-se la moneda per enganyar, amb petits moviments per sota la taula, l’equip contrari. Els membres de l’altre equip hauran de descobrir a quina mà dels membres de l’altre equip es troba la moneda. L’equip que es passa la moneda pot simular passar-se-la encara que no la tingui, és a dir, amb petits moviments de mans han de dissimular i enganyar a l’altre equip.
Quan el professor/a o monitor/a diu “preparats”, cada membre de l’equip que ara té la moneda haurà d’aixecar les seves mans, amb el puny tancat. Una d’aquestes persones tindrà la moneda amagada dins el seu puny. Quan es digui “ja”, aquestes persones hauran de baixar ràpidament els seus punys i col·locar les mans de forma plana sobra la taula. La persona que té la moneda ha de realitzar el moviment de forma molt ràpida per evitar que l’equip contrari visualitzi que té la moneda. Aquest moviment, si es fa ràpid, és molt difícil de veure.
Quan ja es tenen les mans planes, l’equip contrari haurà de decidir, conjuntament, quines mans NO tenen la moneda. És a dir, la última mà que han de destapar ha de ser la que amaga la moneda. Així doncs, hi haurà un portaveu a l’equip (que es recomana que es vagi canviant, així tots tenen la oportunitat de ser-ho), que haurà d’assenyalar una per una les mans de l’altre equip i demanar que les aixequin. Si s’aixeca una mà que té la moneda, i aquesta mà no ha estat la última en ser aixecada, l’equip que tenia la moneda té un punt. Fins que no ho endevinin, anirà amagant la moneda el primer equip.
Donat que el joc es pot fer molt llarg, es pot dir que el primer equip que arribi a cinc punts, per exemple, guanya. Es pot fer contant punts o no, com es vulgui.
METODOLOGIA: Es treballarà amb equip i es fomentarà la importància de tenir confiança en els membres de l’equip. Es triarà un portaveu per cada equip (que anirà canviant), de manera que aquesta persona haurà de tenir en compte les opinions de tots els membres de l’equip i escollir alçar cada mà de forma acordada en l’equip.
TEMPORITZACIÓ: 40-50 minuts aproximadament
RECURSOS MATERIALS: una moneda d’1€ o 2€
AVALUACIÓ: S’observarà com cada equip confia amb els seus membres, i com es fomenta la presa de decisions consensuada i respectada. Cal que cada membre de l’equip tingui oportunitat no només d’amagar la moneda sinó també de decidir quina mà amaga la moneda en l’equip contrari. Cal tenir en compte que la confiança en l’equip és fonamental



EL VENT I L’ARBRE
OBJECTIU: Afavorir la confiança del grup i d’un mateix
ACTIVITAT: Es fa una rotllana molt petita, les persones que la formen han d’estar molt juntes cos a cos. Una persona del grup es col·loca just al mig de la rotllana, fica els braços al costat del cos, i tanca els ulls. Les persones que estan al voltant de la rotllana representen arbres, i la persona que està dins, el vent. Aquesta persona de dins ha de tancar els ulls, relaxar-se, i deixar-se caure de forma rígida cap endarrere. La resta de companys/es hauran de rebre’l amb les mans quan caigui i empenye’l de nou cap a una altra direcció. És molt important que la persona que representa el vent, que va d’un cantó a un altre, es deixi emportar i confiï amb els seus companys/es. és important que abans de canviar de “vent” es col·loqui a la persona recte abans d’obrir els ulls.
Al final de l’activitat, i una vegada han set tots “vent”, se seurà en rotllana i es reflexionarà sobre com s’ha sentit cada persona.
METODOLOGIA: Es treballarà amb equip, donat que aquesta activitat no es pot realitzar sense l’ajuda de cada un dels membres de l’equip. Es recalcarà la importància de la confiança en el grup.
TEMPORITZACIÓ: 20- 30 minuts aproximadament
RECURSOS MATERIALS: -
AVALUACIÓ: Observarem com l’alumnat respecte els seus companys/es i realitza bé l’activitat. Cal que estiguin disposats a fer-ho bé donat que si no es subjecta bé la persona que es deixa caure, es podria fer mal. Així tindrem en compte com confien uns amb els altres i com es comporten cada vegada que un alumne és vent.




11 comentaris:

  1. He de dir que aquest recull de recursos me l'apunto! A vegades volem treballar la cohesió grupal (ja sigui en l'àmbit escolar o del lleure) i creiem que ens falten recursos d'aquesta tipologia.
    Has fet una selecció i agrupació que em serà de gran ajuda.
    Gràcies!

    ResponElimina
  2. M'encanten les dinàmiques que has escollit :) Són fàcils d'entendre i gens avorrides: a totes es fa una acció o són com un joc.
    Gràcies per tot!

    ResponElimina
  3. Moltes d'aquestes les faig servir sovint en les meves classes de circ i son brutals i molt funcionals, amb una bona reflexio al finalitazar el grup creix, molt agrait per les que no coneixia i per la claritat de l'explicacio, si en posesis mes ho agrairia molt, gracies.

    ResponElimina
  4. Gracies, pel recull, no servexen sols per infants sino també per grups d'adults i lleure

    ResponElimina
  5. M'ha agradat molt i m'ha servit per aprovar un treball dinàmic jijijiji

    ResponElimina
  6. Molt bon recull d'activitats!!! Moltes gràcies, m'ha ajudat molt!

    ResponElimina
  7. Em sembla un bon recull i em sembla que em serà de gran utilitat. moltes gràcies

    ResponElimina
  8. MOLTES GRÀCIES PEL RECULL D'ACTIVITATS! LES FARÉ SERVIR A L'AULA PER TREBALLAR LA COHESIÓ DE GRUP

    ResponElimina
  9. Moltíssimes gràcies per compartir aquestes activitats en les que d'una manera lúdica podem treure tot un aprenentatge des de la reflexió per créixer a nivell personal i com a grup!
    Molt ben explicafes i assequibles a tothom!

    ResponElimina