Com afavorir la cohesió grupal?

Les metodologies que es presenten a continuació representen eines pedagògiques per treballar i fomentar la cohesió grupal. Aquestes són activitats que estan pensades per ser realitzades en qualsevol àmbit en el qual hi hagi un grup amb una necessitat de cohesió social. De totes maneres, les activitats que es proposen estan pensades per ser dutes a terme en qualsevol aula d'un centre escolar per tal de donar una resposta educativa a un grup poc cohesionat. D'aquesta manera, tan el professor/a com el psicopedagog són dos professionals que poden dur a terme aquestes activitats.

Així doncs, la INTERVENCIÓ DEL PSICOPEDAGOG/A esdevé clau a l'hora de detectar la necessitat en qüestió. El/la professional del camp de la psicopedagogia ha de ser, per tant, un/a dels principals professionals que detecti que un grup necessita una proposta d'intervenció davant la problemàtica de la poca cohesió grupal. Així, detectada la necessitat, podrà ja participar i realitzar les dinàmiques que cregui convenients. Si bé el psicopedagog/a o el professor/a seran qui hauran detectat la necessitat d'intervenir amb el grup, també seran aquells qui portin a terme aquesta intervenció.
  
Cal per tan que tinguem en compte les funcions principals del psicopedagog/a, sobretot aquelles que estan directament vinculades amb la intervenció que es proposa: 

SUPORT TÈCNIC AL PROFESSORAT
  1. Valoració de necessitats educatives de l’alumnat en l’àmbit acadèmic i escolar i concreció de propostes d’intervenció educativa.
  2. Col·laboració en la planificació d’estratègies organitzatives i didàctiques per a l’atenció a necessitats educatives de l’alumnat.
  3. Col·laboració en la prevenció de conductes de risc i en la gestió de conflictes.
SUPORT A L'ACCIÓ TUTORIAL I A LA ORIENTACIÓ DE L'ALUMNAT
  1. L’aplicació d’estratègies per al coneixement del grup i de l’alumnat
  2. El desenvolupament de sessions de grup, tot planificant temes o activitats per treballar en la tutoria de grup
 

Amb tot, vista la importància i els avantatges de la cohesió grupal i la importància de la funció del psicopedagog, a continuació es presenten dues eines per afavorir la cohesió grupal: les dinàmiques grupals i l'esport.

DINÀMIQUES GRUPALS 

 

Les dinàmiques grupals són tècniques que permeten treballar la cohesió grupal i aplicar-les pot ser molt beneficiós per diferents aspectes:

- Analitzar l'estructura del grup i les relacions entre els seus membres
- Actuar sobre el grup i sobre els seus membres a partir de la informació recollida prèviament, per tal de facilitar la integració i la cohesió
- Facilitar oportunitats al grup per tal que es coneguin, s'acceptin i desenvolupin la seva col·laboració, fomentant així l'aprenentatge i la interacció mútua
- Fomentar un clima agradable i acollidor dins el grup
- Influenciar en la conducta dels membres del grup i del nivell de convivència del grup en general

Així doncs, les tècniques de dinàmica de grups representen maneres d'organitzar l'activitat del grup. Aquestes tenen com a principals finalitats desenvolupar el sentiment de "nosaltres", ensenyar a pensar activament, desenvolupar capacitats de cooperació, vèncer temors i inhibir-se, crear una actitud positiva i afavorir l'adaptació social.

Cal tenir present, que abans d'elegir una dinàmica o altre s'han de tenir en compte una sèrie de factors: els objectius, la maduresa del grup, el tamany del grup, l'ambient físic, el medi extern (clima), les característiques del grup i les experiències del professor/a.

Així doncs, les dinàmiques representen una molt bona eina per treballar la cohesió d'un grup. els següents avantatges i les següents limitacions que cal tenir presents:

AVANTATGES:
  • Potencien la socialització dels alumnes  
  • Fomenten la responsabilitat
  • Tenen objectius tan afectius com cognitius
  • Es treballa l'acceptació personal i la dels altres  
    • S'utilitza una metodologia activa, experiencial, crítica, que fomenta el diàleg   

     LIMITACIONS:
    •  Un número d'alumnes excessiu pot ser un inconvenient a l'hora de realitzar certes dinàmiques
    • Un ambient físic no adequat, com ara una classe petita, pot contribuir a no poder realitzar la dinàmica
    • La presència de mobiliari inadequat que no permeti dur a terme l'activitat
    • El temps; cal calcular adequadament cada activitat per tal que es pugui dur a terme amb el temps necessari   

    Si es tenen en compte aquests avantatges i també es preveuen les limitacions, a través de les dinàmiques grupals podem aconseguir que un grup es senti cohesionat. 
    Un dels apartats d'aquest bloc, anomenat "dinàmiques grupals" ofereix un conjunt d'activitats orientades a millorar la cohesió i la cooperació del grup.



      

     L'ESPORT


    És sabut que l'esport esdevé una de les eines més preuades per millorar la cohesió grupal. De fet, la cohesió d'equip, ha estat definida per Carron (1982) com un procés dinàmic que es reflecteix en la tendència d'un grup a unir-se i mantenir-se unit en busca d'uns determinats objectius. És important doncs que tots els membres de l'equip, futbolistes, entrenador i tècnics, cal que treballin diàriament a favor de la cohesió interna de l'equip. 

    Per entendre millor què significa un equip cohesionat, cal entendre aquells grups contraposats, com l'equip disgregat, aquell que es absent, que cada membre de l'equip actua per la seva banda, i l'equip unit, en el qual trobem la majoria dels membres units però amb alguns distanciats. El què realment cal tenir en compte són les característiques principals que acompanyen a la cohesió:


    • el grau de satisfacció dels objectius del grup, en què es comparteixen els objectius establerts per l'equip, que no responen als interessos individuals sinó als valors compartits. 
    • enriquir la comunicació interna
    • la conformitat amb les normes, acceptant aquelles que organitzen el treball i la convivència interna de l'equip
    • persevarància davant la dificultat
    • l'eficacia del joc augmenta quan es treballa de forma col·lectiva. Els conflictes que hi ha fora del terreny de joc disminueixen considerablement quan el grup funciona com un equip
    • la cohesió interna d'un grup contribueix a la satisfacció personal de la persona
    • els individus d'un equip es senten més motivats i s'esforçen més quan existeix cohesió interna. El compromís i el vincle que s'estableix amb la resta de membres de l'equip és molt motivant
    • quan els membres d'un equip porten molt temps units, més fàcil és que sorgeixi la cohesió, i d'aquesta manera, quanta més cohesió hi ha, més dificil és que els membres abandonin l'equip. Per tant, hi ha una estabilitat



    D'altra banda, cal tenir present que la cohesió d'un equip depèn de molts factors
     
    • de la seva pròpia composició, donat que les persones que en formin part han de tenir ganes col·laborar, han de crear un bon ambient, ser generosos i positius. Cal tenir present que una sola persona conflictiva dins l'equip pot ser suficient per crear un ambient negatiu.
    • del seu tamany, els equip petits solen estar més cohesionats que els grans. Cal que el tamany sigui el més ajustat possible
    • del carisma del líder, donat que aquest ha de tenir una personalitat atractiva, guanyant-se així el companyerisme de tots els membres de l'equip i fomentant un bon clima dins d'aquest
    • del projecte assignat, doncs si es tracta d'un projecte interessant, exigent i motivador, és fàcil que els components de l'equip s'engresquin i en vulguin formar part.
    • de l'ambient de treball, sempre i quan sigui agradable, de respecte, on es fomenti la participació, on hi hagi comunicació, on es reconeguin els mèrits, on la gent es pugui sentir realitzada professionalment. 
    • d'algun èxit inicial, encara que sigui petit, però aquest ajudarà a cohesionar a l'equip de bon principi.

    Cal afegir que és lògic que si les coses funcionen bé en un equip i haurà més cohesió que si van malament (per exemple si els resultats són negatius o si hi ha conflictes entre alguns membres). Així, cal tenir present que si davant les dificultats tots els membres de l'equip s'involucren i lluiten per solucionar-los, la cohesió del grup augmentarà. 

    Aconseguir la cohesió del grup és un procés llarg i complicat, que presenta certes dificultats que s'han d'anar superant. Cal, per tant, que es treballi dia rere dia per tal d'anar construint la cohesió del grup.




    Amb tot, després de conèixer la importància de treballar per la cohesió, és interessant preguntar-nos: què pot fer l'entrenador/a de l'equip, tenint present que aquest esdevé el màxim referent per tots i totes els/les membres de l'equip, per fomentar-ne la cohesió?

    1. Aprofundir en el coneixement personal de cada persona que integra l'equip
    2.  Potenciar una cultura de treball en equip en el vestuari 
    3. Afavorir la competència interna a partir de la cultura de l'esforç 
    4. Estimular la identitat de l'equip, fent que aquest sigui únic i diferent 
    5. Afavorir un compromís comú respecte a unes pautes bàsiques de conducta que potenciaran la convivència dins el grup 
    6. Establir objectius d'equip que resultin estimulants però accessibles 
    7. Explicar els papers i les funcions individuals per aconseguir l'èxit de l'equip 
    8. Impulsar i potenciar l'aparició de líders en el vestuari, per tal que contribueixin a motivar la resta de companys/es, sense ser autoritaris 
    9. Desenvolupar el sentiment d'orgull dins de l'equip 
    10. Estar en contacte amb l'equip 
    11. Realitzar reunions amb l'equip per resoldre conflictes 
    12. Observar com evoluciona la dinàmica interna del grup per evitar que es formin subgrups dins del grup 
    13. Realitzar les correccions dins del vestidor, no davant de gent externa a l'equip 
    14. Organitzar activitats "outdoor", aquelles que es realitzen fora del context habitual 
    15. Planificar el procés de construcció de la cohesió interna i programar accions que contribueixin a aconseguir-ho

    FONTS:
    Cohesión de equipo. Recuperat 25 d'abril de 2013, des de http://www.efdeportes.com/efd114/cohesion-de-equipo.htm  
    Recursos de psicopedagogia. Recuperat 15 d'abril de 2013, des de http://www.xtec.cat/~jcruz/recursos/c_normativa.html
    GARCÍA- MAS A., VICENS BAUZÁ P. "La psicología del equipo deportivo. Cooperación y rendimiento. Revista de psicología del deporte. Vol. 51 (2003), núm. 6, p. 79- 89


    1 comentari:

    1. Unes propostes molt adients per treballar la cohesió grupal! poden servir per qualsevol grup classe tant de forma proactiva com reactiva!

      ResponElimina