Què s'entén per cohesió?



Quan parlem del terme cohesió fem referència a l’acció i l’efecte de reunir-se les coses entre si, entenent així que la cohesió implica algun tipus d’unió o enllaç. Quan es parla de cohesió social es fa referència al sentit de pertinença a un espai comú o al grau de consens dels integrants d’una comunitat. Així, i d’acord amb la interacció social dins del grup, hi haurà una major o menor cohesió. Segons com defineixen els autors Carron, Brawley i Widmeyer, la cohesió és “un proceso dinámico que se refleja en la tendencia del grupo a mantenerse y permanecer unido en la búsqueda de sus objetivos instrumentales y/o para la satisfacción de las necesidades afectivas de los miembros”.


Partint d’aquestes idees, quan parlem de cohesió grupal fem referència a aquesta tendència que els autors recalquen sobre mantenir-se units, tot compartint la identificació dels membres del grup amb les seves metes, valors, normes i costums. 

Cal tenir en compte que la cohesió ha estat considerada com la determinant més important d'èxit en petits grups, i que la cohesió grupal té efectes positius a les contribucions individuals al grup.


Així, cal tenir presents els avantatges que ofereix la cohesió grupal:

  • els membres del grup cohesionats desenvolupen valors compartits i fidelitat a l'equip
  • apareix una comunicació més suau i eficaç
  • persegueixen un objectiu comú que permet als membres de l'equip aportar diferents habilitats i punts de vista diferents
  • uns s'ajuden als altres
  • alguns membres de l'equip poden aportar el coneixement o les habiltiats que altres no tenen     


Donat que l’àmbit que m’abarca és l'educatiu, convé recalcar que la cohesió del grup a qualsevol aula és molt important per aconseguir un clima d’aula favorable i així afavorir un ambient òptim per treballar i aprendre. Podríem considerar, per tant, que tan el tutor/a com qualsevol altre professional de l’educació té un paper clau a l’hora de potenciar aquesta cohesió del grup. Cal tenir present, primerament, que un grup classe es forma a partir d’una agrupació d’alumnes de forma casual (és a dir, que no es crea per mitjà de vincles afectius). Tenint clara aquesta idea, i per tal que els membres d’un grup es sentin acollits, desenvolupin rols de cooperació, i s’afavoreixi un bon ambient i clima de treball, és prioritari cohesionar el grup. Si això s’aconsegueix, no només l’alumnat millorarà el rendiment acadèmic, sinó que també es milloraran les relacions interpersonals. 

Per tal d'assolir una bona cohesió de grup es fa necessari treballar una sèrie d'habilitats socials. Les habiltaits socials són una sèrie de conductes i gestos que expressen sentiments, actituds, desitjos i drets de l'individu, sempre d'una manera adequada. Si dominem aquestes habilitats podrem aconseguir satisfaccions en l'ambit de les nostres relacions amb els companys/es.


- habilitats referides al diàleg: saber escoltar, guardar el torn de paraula, saber expressar-se, admetre diferents formes de pensar, intercanviar vivència, arribar a uns objectius comuns...
- habilitats personals:  conductes que faciliten la identitat i l'autonomia de la persona, així com conèixer les emocions personals i saber-les expressar, comprendre i valorar als altres...
- habilitats d'interacció social: el respecte a les normes, la resolució de conflictes, la cooperació...

Així doncs, per tal que es doni la cohesió del grup és molt important:

- afavorir les relacions entre els companys i les companyes
- fomentar la cooperació
- afavorir la valoració personal i col·lectiva
- potenciar la confiança mútua del grup
- descobrir els altres
- reduir la por
- augmentar les relacions interpersonals
- millorar els prejudicis i les opinions negatives  

A més a més, cal tenir present una sèrie d'indicacions per afavorir aquesta cohesió del grup: 
  • tan l'excés com la manca de participació esdevenen obstacles pel bon funcionament del grup
  • s'ha de respectar el torn de paraula
  • cal no competir, sinó col·laborar
  • no perdre de vista els objectius que es tenen
  • compendre que l'èxit del treball individual i de grup depenen del treball realitzat per tots i totes
  • felicitar les aportacions dels membres del grup
  • no exigir, sinó col·laborar    
  • aconseguir una atmosfera de confiança dins el gru       


Què suposa dinamitzar l'aula? 
  • canviar l'actitud en l'alumnat 
    • cal no només escolar sinó també parlar i compartir
    • eliminar les normes rígides i promoure l'autonomia 
    • evitar la competència i promoure la col·laboració 
    • eliminar l'autoritarisme i fomentar el consens del grup 

  •  canviar l'actitud del professor 
    • menys classes expositives
    • menys autoritarisme i més cultura de l'elogi 
    • ha de ser el conductor del grup cap a un objectiu comú: la cohesió grupal

2 comentaris: